Via de app Ontoegankelijk is er een digitaal gebruikersonderzoek uitgevoerd naar zeven prominente krantenapps:
- De Volkskrant app
- NU.nl app
- NRC app
- NOS app
- FD app
- De Telegraaf app
- AD app
Het doel was om inzicht te krijgen in hun toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid voor gebruikers met diverse beperkingen, met name visuele beperkingen.
Een panel van gebruikers van de Ontoegankelijk app heeft de krantenapps getest die zij zelf gebruiken. Hun feedback toont enkele belangrijke tekortkomingen, die vooral de gebruikservaring van gebruikers met visuele beperkingen nadelig beïnvloedt.
De meest voorkomende fouten
Kopteksten om makkelijk te navigeren
Bij meerdere apps ontbreken er duidelijke kopteksten. Voor gebruikers die vertrouwen op de schermlezer is het hierdoor lastig om snel en effectief door de artikelen te navigeren.
Labels als alternatief van bedienbare elementen
Verschillende apps vertoonden inconsistentie bij het gebruik van labels. Voor gebruikers die afhankelijk zijn van de VoiceOver-functie is de functionaliteit van elementen zonder label moeilijk te begrijpen.
Bovendien, leest de VoiceOver in enkele gevallen slechts de kop van het artikel voor; de rest wordt overgeslagen. Dit betekent dat gebruikers met visuele beperkingen niet volledig toegang krijgen tot de informatie binnen het artikel, waardoor hun ervaring en begrip van de inhoud aanzienlijk verminderd wordt.
Labels als alternatief voor afbeeldingen
Een aantal apps voorziet afbeeldingen en andere visuele elementen niet consequent van labels. Deze labels zijn essentieel voor gebruikers met visuele beperkingen, omdat ze beschrijven wat er op de afbeelding staat. Zonder deze teksten missen deze gebruikers belangrijke informatie die bijdraagt aan een volledig begrip van het artikel.
De rapporten
Voor een uitgebreide analyse en specifieke inzichten per app, is het raadzaam om elk rapport afzonderlijk te bekijken. Deze rapporten bieden gedetailleerde informatie over de toegankelijkheidsuitdagingen die elke app kent en onze aanbevelingen voor verbeteringen.
Je kunt de rapporten hieronder downloaden:
Conclusie
Toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid moeten vanzelfsprekend zijn in elke digitale omgeving, inclusief digitale kranten apps. Het doel van dit onderzoek is om bewustwording te creëren. Hopelijk dragen de resultaten van dit onderzoek bij aan de bewustwording van de noodzaak om apps toegankelijk te maken. Wij zijn beschikbaar om te ondersteunen mochten er vragen zijn hoe je deze feedback kunt oplossen.
Door de unieke uitdagingen waarmee gebruikers met verschillende beperkingen worden geconfronteerd te benadrukken draagt de Ontoegankelijk app bij aan een inclusievere digitale toekomst.
Stichting Appt, in samenwerking met Abra en Stichting Accessibility en gesteund door het SIDN fonds en Bartiméus fonds, blijft toegewijd aan het bevorderen van digitale toegankelijkheid en een inclusievere digitale omgeving.
Vervolg
Het is onze ambitie om regelmatig onderzoek per branche te doen. Bijvoorbeeld apps van verzekeraars, banken, hardware-apps, parkeerapps, supermarkt-apps, openbaar vervoer apps en apps van energieleveranciers, reisbureau's of overheden. Wil je meedoen? Laat het ons weten!
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.